zondag 19 april 2015

[EVENEMENT] CinemAsia’s FilmLAB 2015


http://kanebutlerreviews.blogspot.com/2015/04/cinemasias-filmlab-2015.html



CinemAsia’s eigen talentenpoule FilmLAB kent alweer haar zesde editie en ook deze keer werd er een select groepje filmmakers gekozen die onder professionele begeleiding hun Aziatische diasporafilm konden ontwikkelen. Het thema van dit jaar was ‘rituelen’ en het was aan de talenten om op een creatieve manier hun verhaal hier omheen te bouwen. Dit lukte Patrick Louwerse (Phantom Napalm), Andrea van den Bos, Ambar Surastri, Robbert Maruanaija (Untuk Selalu) en Roshni Markus-Oedit (Verboden Liefde) met verve. Zij waren de gelukkigen die hun zelfgemaakte korte film voor een zaal vol apetrotse familieleden in première zagen gaan.

Het leuke aan FilmLAB is dat alle drie de geselecteerde ideeën enorm van elkaar verschillen. Zo is ‘Untuk Selalu’ een documentaire waarin vier jonge Nederlanders met roots in Indonesië over rituelen praten die ze van hun ouders en grootouders hebben overgenomen, terwijl de andere twee korte rolprenten een fictief verhaal vertellen. ‘Phantom Napalm’ gaat over een oud vuurwerkritueel waarmee kwade geesten verdreven kunnen worden en ‘Verboden Liefde’ portretteert de (on)mogelijke liefde tussen een hindoestaans meisje en een islamitische jongen.

Alle drie de films konden na de screening rekenen op luid applaus en vervolgens mochten de filmmakers, met hun mentor Jimmy Tai, op het podium hun verhaal doen. Onder leiding van FilmLAB-producenten Daan Vree en Judith Mulder kregen de regisseurs vragen over hun films voorgeschoteld. Maar niet voordat CinemAsia oprichtster en FilmLAB-initiator Doris Yeung een fraaie inleiding gaf en uitlegde hoe dit jaarlijks terugkerende segment van belang is om de tweede en derde generatie Aziatische Nederlanders een stem te geven.

Vree, zelf deelnemer in 2012, was vooral benieuwd naar de inspiratie van de regisseurs en de uitdagingen die zij moesten doorstaan om binnen twee maanden tot een goed eindresultaat te komen. Inspiratie kreeg het drietal dat verantwoordelijk was voor ‘Untuk Selalu’, uit de diversiteit in de eigen kringen, terwijl in Louwerse’s familie er altijd lang naar het jaarlijkse vuurwerk werd uitgekeken. Roshni en haar producent benadrukte dat Indonesië één van de grootste Islamitische landen ter wereld is. Zij wilden voornamelijk de islam eens in een goed daglicht zetten.

De talenten waren eensgezind over de moeilijkheden die zij tegenkwamen tijdens het filmtraject. De korte tijdspanne en de weinige draaidagen zorgde voor de nodige stress en last-minute beslissingen die vrijwel altijd goed uit wisten te pakken. Ook het werken met kinderen ging niet altijd van een leien dakje, maar dat had dan ook zo z’n charme, beaamde mentor Jimmy Tai. Pijnlijk moment voor alle regisseurs was het inkorten van ofwel hun intro of eindscène om binnen de gegeven tijdmarge te blijven. Een lastig, maar onvermijdelijk probleem waar iedere deelnemer elk jaar weer mee te kampen heeft.

Speciaal aan deze jaargang was dat er dit keer ook teruggekeken werd op zes jaar FilmLAB. Naast ouders, opa’s en oma’s, broertjes en zusjes en andere genodigden, zaten er ook een aantal oud deelnemers in de zaal. Ook zij mochten, na de vertoning van de drie korte rolprenten, het podium op om hun ervaringen te delen met de rest. In het kader van de reünie werd ook de allereerste FilmLAB productie vertoond. Huidige mentor Jimmy Tai was toen de uitverkorene en maakte een film over het eren van overleden familieleden. Tai was niet zuinig met zijn complimenten over zijn pupillen en stak zijn trots niet onder stoelen of banken.

De beantwoording van alle vragen maakte een einde aan de zesde editie van CinemAsia’s FilmLAB. In totaal kent het archief nu al achttien korte films en de teller staat nog lang niet stil. Ook volgend jaar zullen er weer nieuwe filmmakers de kans krijgen om hun eigen film te maken. Tenslotte zochten de oude en nieuwe filmmakers elkaar na afloop op om anekdotes en ervaringen te delen en er werd, onder het genot van een drankje, nog lang nagepraat.

(Foto credit: Jessie Yingying Gong / CinemAsia)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten