vrijdag 23 februari 2018

The Empty Hands / Hung Sau Dou (2017)

Land: Hongkong
Regie: Chapman To
Cast: Stephy Tang, Stephen Au, Chapman To, Dada Chan, Kurata Yasuaki e.a.

https://kanebutlerreviews.blogspot.com/2018/02/the-empty-hands-hung-sau-dou-2017.html

Mira Hirakawa (Stephy Tang) is de dochter van een karatemeester (Kurata Yasuaki) die zijn eigen kleine appartementje in een ware dojo heeft veranderd. Ook de kleine Mira ontkomt niet aan zijn passie voor de vechtsport en de talentvolle meid wordt gedwongen om zich volledig op het karate te richten. Als ze als tienjarige tegen haar zin in wordt opgegeven voor een wedstrijd is de lol er compleet van af en moet ze er absoluut niets meer van hebben. Wanneer haar vader jaren later komt te overlijden wordt Mira tot haar grote verbazing maar voor slechts 49% eigenaar van de dojo. Het meerderheidsbelang komt in handen van Chan Keung (Chapman To) een oud leerling en yakuza-lid. Hij wil zijn percentage maar op één voorwaarde af staan, wat er voor zorgt dat Mira weer vol aan de bak moet.

Dat de 45-jarige Chapman To niet graag stil zit, wordt bewezen door de meer dan 100 acteer credits die op zijn palmares blinken. Sinds een jaar of twee mag hij ook de categorie regie op zijn cv bijschrijven. Het Hongkongse ‘The Empty Hands’ is zijn tweede film als regisseur, na eerder aan het hoofd te hebben gestaan van de Maleisische comedy ‘Let’s Eat’. Opvallend detail is dat in beide rolprenten de beste man niet alleen achter, maar ook vóór de camera te vinden is.

Het simpele verhaal, dat ook nog eens redelijk rommelig overkomt, wordt enigszins goed gemaakt door de uitstekend acterende Tang, die voorheen voornamelijk als comédienne gecast werd. In deze karatefilm krijgt ze de ruimte om de andere kant van het spectrum te laten zien als jonge vrouw die haar leven nog niet helemaal heeft lopen zoals ze gehoopt had. Ook de vechtscènes zien er aardig uit, maar zijn zeker niet wereldschokkend te noemen.

‘The Empty Hands’ is een aardige film. Niets meer, niets minder.  De film doet niet veel fout, maar weet ook niet echt tot grote hoogte te stijgen. Audiovisueel is alles dik in orde, maar het simpele verhaal en wat matig uitgewerkte zijsprongen doen de film geen goeds. Gelukkig is daar Tang die ervoor zorgt dat de film interessant genoeg blijft.


Waardering: 3 / 5.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten