vrijdag 28 december 2018

Claire’s Camera / Keulleeo-eui kamera (2017)

Land: Zuid-Korea
Regie: Hong Sang-soo
Cast: Kim Min-hee, Isabelle Huppert, Jung Jin-young, Chang Mi-hee e.a.

https://kanebutlerreviews.blogspot.com/2018/12/claires-camera-keulleeo-eui-kamera-2017.html
Op een zomermiddag in Cannes wordt de film sales agent Man-hee (Kim Min-hee) door haar baas Yang-hye (Chang Mi-hee) ontheven uit haar functie. Een specifieke reden wordt niet genoemd behalve dat Yang-hye alleen met eerlijke mensen kan werken. Ook aanwezig op het festival is So Wan-soo (Jung Jin-young), een regisseur wiens werk in Cannes wordt vertoond. De gemene deler tussen het drietal is Claire (Isabelle Huppert), een lerares die voor het eerst in de Franse badplaats is. Gewapend met een polaroid camera ontmoet ze vreemdelingen en legt ze hen vast op film betogend dat vanaf dat moment de persoon in kwestie niet meer dezelfde is als voorheen.

Tijdens zijn bezoek aan het Cannes Film Festival in 2016 besloot regisseur Hong Sang-soo om een van zijn vaak simplistische vertellingen juist hier te laten afspelen. Met Isabelle Huppert strikt hij een grote Franse naam, maar ook iemand met wie hij al eens samenwerkte in ‘In Another Country’. Voor de rest geldt voornamelijk hetzelfde riedeltje: Kim Min-hee, statische camera en de verbondenheid van de op het eerste gezicht willekeurige personages.

Zoals vele Hong Sang-soo films kent ‘Claire’s Camera’ ook een zeker charme. De bloedmooie Kim, tevens muze van Hong, zet ook hier weer een hele natuurlijke rol neer. Ook Huppert levert prima werk af als de nieuweling in de hectiek van het druistige Cannes, al voelen haar dialogen soms een tikkeltje pretentieus aan. Hoewel simpliciteit een kernwaarde voor Hong lijkt te zijn, gaat de befaamde regisseur misschien iets te ver, helemaal in vergelijking met sommige van zijn eerdere meesterwerken.

‘Claire’s Camera’ is een aardige en typische Hong Sang-soo film dat echter niet kan tippen aan vergelijkbare titles zoals ‘On the Beach at Night Alone’ of ‘Yourself and Yours’. De luidruchtige straten en weinig fantasierijke locaties geven een gevoel van haast af dat juist contrasteert met de normaal zo rustige ambiance in Hongs gelauwerde oeuvre. De film lijkt op een snel tussendoor geschoten project in het toch al drukke werkjaar van de Koreaanse veelfilmer.


Waardering: 3 / 5.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten