vrijdag 11 januari 2013

Amen (2011)

Land: Zuid-Korea
Regie: Kim Ki-duk
Cast: Kim Hye-na, Kim Ki-duk

Een jonge Koreaanse vrouw (Kim Hye-na) reist als een verdwaalde ziel rond in Frankrijk op zoek naar een man genaamd Lee Myung-soo. Als ze in een van haar vele treinritten in haar slaap verkracht wordt komt ze er achter dat ze toch niet helemaal alleen is.

Gewapend met slechts een spiegelreflex camera en een talentvolle actrice (Kim Hye-na) reist Korea’s succesvolste art-house filmmaker door Frankrijk om te doen wat hij het liefste doet: films maken. En zo ziet het er ook uit. Je kan het plezier van regisseur Kim Ki-duk er duidelijk in terug zien.

Het plezier is overigens niet terug te zien in het verhaal. Sterker nog, het verhaal is, zoals wel vaker bij de films van Kim, lichtjes depressief te noemen. Nee, het plezier zit hem in het feit dat Kim alles zelf doet. Zo is hij de schrijver, regisseur, producent, editor en cameraman in één. 

Doordat de gehele film uit de hand geschoten is met een DSLR zijn de beelden nogal schokkerig. De film doet in eerste instantie dan ook aanvoelen als een soort lange uitgebreide vakantie video. De daarbij horende continue lawaaierige achtergrondgeluiden ontbreken dan ook niet. De beelden, in combinatie met de tergend slechte audio, maken Amen bij vlagen vermoeiend om naar te kijken. Ondanks de matige ‘look’ van de film is toch wel te zien dat we te maken hebben met een ervaren filmmaker. Alle ‘verplichte’ shots zitten erin en Kim komt zo nu en dan met leuke cameraperspectieven. 

Het verhaal wordt verteld zonder dat er echte dialoog in zit. Toch is het verhaal prima te volgen, mede door het goede acteerwerk van Kim Hye-na. Doordat ze geen woorden heeft om het verhaal te vertellen moet ze het hebben van haar non-verbale communicatie. Daarin levert Kim Hye-na een prima prestatie. Het kost haar ogenschijnlijk weinig moeite om oprecht verdwaald te lijken. 

Ondanks de vele minpunten van deze film verdient Kim Ki-duk toch enig krediet voor het lef dat hij toont om deze film te maken. Het goede acteerwerk en het lef van de filmmaker om iets totaal anders te maken wegen helaas niet hoog genoeg op om toch met een voldoende weg te komen.


Waardering: 2,5 / 5.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten