vrijdag 20 november 2020

Me and Me / Sarajin shigan (2020)

Land: Zuid-Korea
Regie: Jung Jin-young
Cast: Cho Jin-woong, Bae Soo-bin, Cha Soo-yeon, Jeong Hae-gyun, Jang Won-young, Park Sung-geun e.a.

Basisschoolleraar Soo-hyeok (Bae Soo-bin) en zijn vrouw Yi-young (Cha Soo-yeon) hebben een geheim: elke avond verandert Yi-young in iemand anders. Wanneer dit vreemde geheim uitlekt in het kleine plattelandsdorpje waar ze wonen, wordt besloten hen in hun eigen huis op te sluiten. Het noodloot slaat toe en een brand maakt abrupt een einde aan hun leven. Rechercheur Hyeong-goo (Cho Jin-woong) weigert te geloven in een noodlottig ongeluk en start een onderzoek naar de mysterieuze dood van de twee. Wanneer hij door de dorpsoudste verleidt wordt tot het overmatig drinken van een zelfgestookte dennenwijn, begint een nachtmerrie van ongekende grootte, met een verloren verleden en nieuwe identiteit tot gevolg.

De internationale titel van de film (‘Me and Me’) legt een duidelijke nadruk op Hyeong-goo’s identiteitsswitch, terwijl de originele Koreaanse naam van de rolprent zich vertaalt in ‘verloren tijd’ en zich dus duidelijk meer focust op de zijn verloren verleden. Deze nuance in naamgeving laat goed zien dat het verhaal van dit mysterieuze suspense drama aan verschillende interpretaties onderhevig is.

Debuterende regisseur Jung Jin-young presenteert op ambitieuze wijze een alternatieve vertelstructuur waarin het narratief na precies de helft een volledig andere vorm aanneemt. Jung speelt zowel met tijd als met parallelle universa en hoewel dat lang niet altijd makkelijk te volgen is, weet ‘Me and Me’ wel bijzonder te intrigeren. Een constante wolk van mysterie hangt over het handelen en de psyche van de door Cho Jin-woong op bijzonder fraaie wijze vertolkte Hyeong-goo.

De innovatieve manier waarop de debutant met zijn verhaal aan de haal gaat, is ook direct het grootste struikelblok. Zo voelt de overgang van de verhaallijnen te abrupt aan en wordt er ook maar weinig van het mysterie verklaard. De wat aparte vorm van suspense, mooie cinematografie en puike prestaties maken van ‘Me and Me’ toch een meer dan interessante blik waardig. 


Waardering: 3,5 / 5.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten