Op een winderige donderdagmiddag wisten zo’n twintig
mensen, voornamelijk werkend in de filmindustrie, hun weg te vinden naar
Kriterion. Voor de aanwezige geïnteresseerde organiseerde CinemAsia een
bijeenkomst waar vier internationaal gerenommeerde producenten aanwezig waren om
samen het debat aan te gaan. Namens Nederland waren Stienette Bosklopper
(Circle Films) en Leontine Petit (Lemming Film) present. Vanuit Zuid-Korea
werden de ervaren Oh Jung-wan (Bom Film Production) en Kim Moo-Ryung
(Banzakbanzak Film) ingevlogen. Joost de Vries (Lemming Film) fungeerde als
gespreksleider.
Hoe anders is dat voor de Nederlandse markt.
Bosklopper en Petit lieten hun Koreaanse collega’s versteld staan toen ze hen
vertelden dat een gemiddelde Nederlandse film zo’n 10.000 bezoekers trekt. Ook
de financiering, die hier vooral via fondsen, overheidssteun en een hoop
gebedel verloopt, staat in schril contrast met de Koreaanse manier van
financieren, waar de distributeur zorgt voor alle kosten.
Hoewel de Koreaanse filmindustrie vandaag de
dag als een van de beste ter wereld te boek staat, bekende Oh Jung-wan toch
enigszins bezorgd te zijn over de Koreaanse markt. Elk jaar worden er zo’n 200
Koreaanse films uitbracht, waarvan het overgrote merendeel, volgens haar,
absoluut niet de moeite waard is. Door dit enorme aanbod is ze bang vervreemd
te raken van het steeds veranderende publiek.
Het panel eindigde de dag met een gezamenlijke
mening dat samenwerking met internationale productiehuizen toegejuicht moet
worden. Niet alleen op het gebied van de financiën, maar vooral ook qua creativiteit
is er veel winst te behalen met een internationale samenwerking. Oh Jung-wan en
haar collega’s verlieten het podium dan ook met het beste advies dat er is:
maak vrienden!
Onder het genot van een kopje koffie werd de ingewonnen
informatie verwerkt en werd het gretige publiek getrakteerd op een zeer
enthousiaste Jean-Jacques Annaud. De 71-jarige kwieke regisseur van CinemAsia’s
openingsfilm ‘The Last Wolf’ ging in gesprek met CinemAsia’s eigen festival
directrice Lorna Tee en kreeg vervolgens vraag na vraag zijn kant op
geslingerd.
Het trouw gebleven publiek kreeg een mooi
inkijkje in het filmproces dat deze Oscar-winnende regisseur hanteert. Naast
regisseur is Annaud namelijk ook producent en scenarioschrijver. Op de vraag
hoe hij deze drie rollen weet te combineren antwoorde hij dat hij creatieve
vrijheid belangrijk vindt. Met contracten en het financiële aspect wil hij
niets te maken hebben. “Daar heb ik een mannetje voor”, aldus de gevatte
Fransman. Het schrijfproces nam een jaar in beslag en werd geschreven met de
toekomstige montage al in het achterhoofd.
Dat Annaud aan het creatieve hoofd staat van
deze Chinese rolprent is op z’n minst opmerkelijk te noemen. Zeventien jaar
geleden raakte de Fransman namelijk in opspraak met zijn ‘Seven Years in Tibet’.
De film is op de dag van vandaag nog officieel verbannen in China en ook de
regisseur zelf stond lang op de zwarte lijst. Tot zijn grote verbazing werd hij
vijf jaar geleden gevraagd door een groep Chinezen die onder de indruk waren
van zijn verboden film en van het een kwam het ander.
Vragend naar waar hij met de meeste genoegdoening
aan terugdenkt, antwoordde Annaud met zijn crew. Slechts negen Franse vaste
medewerkers vergezelde hem naar China. De talloze andere arbeiders hoorde bij
het Chinese productiebedrijf. Naast deze aangename verassing, noemt hij dit ook
z’n grootste uitdaging. De Chinese werkers wilden maar al te graag getraind
worden door de meester zelf, maar hadden vooral in het begin veel moeite met de
veranderingen die zij moesten ondergaan.
Tijdgebrek zorgde ervoor dat de honger naar
wijsheid van deze unieke filmmaker door het publiek niet volledig gestild kon
worden. Enthousiast als hij was, stond hij de laatste vragen met gebaar en al
te beantwoorden toen er abrupt een einde aan kwam. Jammer want de Franse
filmmaker zat er helemaal in. Al met al kan gesproken worden van een erg
leerzame en unieke middag die vooral voor beginnende en reeds werkende producenten in
Nederland verplichte kost zou moeten zijn.
(Foto credit: Andreea Zotinca / CinemAsia)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten