vrijdag 6 november 2020

The Eight Hundred / Babai (2020)

Land: China
Regie: Guan Hu
Cast: Du Chun, Huang Zhizhong, Zhang Junyi, Oho Ou e.a.

Shanghai, 26 oktober 1937. De Tweede Sino-Japanse oorlog is in volle gang en na de verovering van Peking zetten de Japanners hun zinnen op Shanghai. Ook hier duurt het niet lang voordat het Chinese leger eieren voor hun geld kiest en zich genoodzaakt voelt terug te trekken uit de havenstad. Slechts één groep soldaten wordt bevolen stand te houden in een strategisch en symbolisch pakhuis. Gigantisch in de minderheid krijgen zij de onmogelijke opdracht om, ten overstaande van de meekijkende wereldpers, stand te houden tegen de  invallende Japanners en zodoende de trots van de natie te enigszins herstellen.

Gebaseerd op de voor China legendarische vierdaagse verdediging van het Sihang pakhuis, kent dit oorlogsepos, met een hoog Asterix & Obelix gehalte, een opvallend rijke geschiedenis. Zo werd de film op het allerlaatste moment en geheel onverwachts het prestigieuze openingslot van het Shanghai International Film Festival ontnomen en boog het beruchte censuurbureau zich nogmaals over de film. Meer dan een jaar later werd de veelbesproken rolprent alsnog uitgebracht met een ongekend kassucces tot gevolg.

Niet alleen spreekt het historische, zij het behoorlijk patriottische, onderwerp tot de verbeelding, ook het feit dat de film als eerste zo goed als volledig gefilmd is met Imax-camera’s is noemenswaardig. De Chinese blockbuster ziet er niets minder dan spectaculair uit. Van de aan gort geschoten en gebombardeerde gebouwen aan de ene kant van het water, tot het prachtig neon-verlichte, immer bruisende internationale deel van de stad: alles imponeert.

Regisseur Guan Hu wet de kijker bijzonder dicht bij de actie te krijgen, puur door de uitstekende cameravoering en schitterende beelden. De grootsheid van de film gaat echter wel te kosten van het emotionele aspect. Het hele bataljon aan personages krijgen door het grote aantal maar moeilijk de ruimte om een speciale band met de kijker te ontwikkelen. Voor het Chinese publiek blijft de heldenstatus onverminderd hoog, maar voor de gemiddelde westerse kijker blijft vooral de technische hoogstandjes beklijven. 

 

Waardering: 3,5 / 5.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten